maandag 11 februari 2013

De kracht van je gedachten en succes

De kracht van je gedachten en succes

Overtuigingen en succes

Where attention goes, energy flows
Wanneer je er van overtuigd bent dat je iets niet kunt, dan heb je gelijk. Wanneer je er van overtuigd bent dat iets zeker zal lukken, dat je succes zult hebben, dan heb je ook gelijk. Hoe kan dat?

 Diepe put

Begin 2012 was er een moment dat ik diep in de put zat. Ik had er een hard hoofd in dat ik het ging redden met mijn bedrijf. Wat ik ook deed, het leek wel of er een vloek op rustte. Ik stond op het punt om de stekker eruit te trekken. Toch was er diep in mij een stemmetje dat vroeg: ‘geef me nog een maand….’.

Angst verlamt

Piekeren, tobben, slechte scenario’s bedenken, ken je dat? Ik ben er heel goed in. En dat hielp dus niks. Daar moest ik wel iets op vinden! Ik heb een ‘verboden in te rijden’-bord gevisualiseerd. Iedere keer dat het tobben begon, haalde ik het beeld van dat bord voor mijn neus. En verschoof het beeld naar dat wat ik wel wilde. Klanten, cursisten, inkomen, leuke dingen.

Aan de slag

En ik ging ook aan de slag. Maakte een programma voor mezelf en voerde het uit. Dat het alleen met visualiseren zou lukken, dat wil er bij mij niet in (nog een overtuiging?). Door piekeren en angst opzij te schuiven ontstond er ruimte om dat wat ik wel wenste te creëren.

Succes creëer je zelf

Binnen twee weken kwamen de eerste opdrachten binnen. Uit onverwachte hoeken. Ik was onthutst dat het zo simpel bleek te zijn. Waarom was ik zo lang aan het tobben geweest? Nou, ik geloofde eigenlijk niet echt in mezelf. En wat een opluchting is het dan te merken dat met aandacht en focus je kunt creëren wat je echt wil. Dat je geen speelbal van het lot hoeft te zijn. Dat de omstandigheden in de buitenwereld niet bepalend zijn voor hoe jij erbij zit.

Geef nooit op

Nog zo’n kreet: niet opgeven. Maar ook dat is waar. Bij alles wat niet lukt kun je terneergeslagen gaan zitten en zuchten. Je kunt ook denken: ‘blijkbaar is er nog iets dat ik niet weet’. Toegegeven, dat zuchten deed ik ook. Maar vervolgens toch weer doorgaan. Ik keek vooral veel af van mensen waarvan ik vond dat die het al goed voor elkaar hadden. Uiteindelijk leer je als kind zo ook lopen: afkijken, omvallen, afkijken en opnieuw proberen. En uiteindelijk lopen we toch echt allemaal rechtop.

 Volharding

Je hebt een zekere ‘taaiheid’ nodig om uiteindelijk succesvol te zijn. En alles gaat met ups en downs: ondernemen ook. Na de eerste opdrachten zijn er echt ook nog wel afzeggingen en tegenvallers geweest. Maar je bent door een kantelpunt heen: het moment dat je zeker weet ‘Het gaat mij lukken’ en dat geeft je vleugels.

Vleugels

Met die vleugels ben ik 2013 binnen gezweefd. Dit wordt mijn jaar. Ik voel het. Ik ben er van overtuigd, ik weet het zeker. Niets houdt me tegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten