zaterdag 10 april 2010

Overtuigingen en gewicht

Gewicht en gedrag: deel 2

Overtuigingen en geloof
Gewichtsbeheersingsprogramma’s houden zich doorgaans bezig met omgevings- en gedragsfactoren:
• Zorgen dat er niets in huis is dan kan je het ook niet opeten
• Ondersteuning van familie en vrienden
• Meer beweging, sporten, naar de sportschool
• Verstandiger eten
• Verstandig boodschappen doen
• Een gezond dagmenu
• Strategieën om het programma vol te houden bij een hectisch leven.

En met zo’n programma val je af, de vraag ‘is het mogelijk om af te vallen’ en ‘hoe doe ik dat’ is dan beantwoord.

Terugval
En dan komt het moment dat je niet meer afvalt. Maakt niet uit wat je doet, er gaat geen gram meer af. Sterker nog, er komt weer wat bij. Dan ga je je afvragen: ‘wil ik dit nog wel?’ ‘ik kan er maar beter gewoon met stoppen’ ‘ik verdien ’t ook niet om af te vallen’ ‘ik ben en blijf een dikkerd’. Op dit moment is de verleiding groot om de handdoek in de ring te gooien en het er eens lekker van te nemen.

Jouw overtuiging
Nu is het moment van de waarheid aangebroken: vind je echt dat je het niet verdient? En waar komt die gedachte dan vandaan? De vraag die je nu moet beantwoorden is ‘wie ben ik’ en ‘waarom doe ik dit eigenlijk’. Op dit punt gaan ook ‘positieve intenties’ een rol spelen. Want ieder gedrag, hoe onhandig ook, wordt aangestuurd door een positieve intentie. Je wil er iets mee bereiken. Zo kan snoepen staan voor beloning, gezelligheid, troost. In een volgende blog vertel ik hier meer over. Voor nu is het belangrijk om te onderzoeken hoe je eigenlijk tegenover jezelf staat als dunner mens. Mogelijke lichtpuntjes:
- Je valt misschien niet af maar je taille omvang wordt wel kleiner
- Je voelt je fitter, energieker en gezonder want je leeft en eet gezonder
- Je krijgt complimenten over je ‘good looks’

Het hoger plan
Moraal van dit verhaal? Laat je niet ontmoedigen door tijdelijke tegenvallers. Houd de lange termijn voor ogen. Kijk naar wat er goed gaat en niet naar wat er misgaat. Wellicht moet je iets aanpassen in je dieet (niet minder maar anders!) of in je leefstijl. En bedenk: falen bestaat niet, alleen feedback.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten