maandag 10 mei 2010

Veranderen, zingeving en marketing

Panta rhei, alles stroomt, niets is blijvend. Heraclitus zei het al. Het valt me op dat ik de laatste tijd veel veranderingen om me heen zie. Binnen de familie-, vrienden- en kennissenkring: mensen veranderen van werk, van woonplaats, relaties lopen stuk of beginnen – dit is van alle tijden, alleen nu lijkt het op veel grotere schaal te gebeuren. En dan de veranderingen in het bedrijfsleven en de maatschappij. Ook hier staat niets meer vast met als laatste grote bericht de reddingsactie van een failliet land, Griekenland. Bizar dat Griekenland de bakermat van onze cultuur is.

Eigenlijk houden wij mensen helemaal niet zo van veranderingen want dat brengt maar onzekerheid met zich mee. Veranderingen ontstaan pas vanuit een kramp. Spanning tussen de situatie in het heden die we niet in de toekomst willen zien: het verschil tussen de waarneming van dit moment en de idee over de toekomst. Leven met een vraag (hoe kom ik van A naar B) kan pas vernieuwing opleveren.

In het Tijdschrift voor Marketing (april 2010) vond ik een boeiend artikel over ‘Identiteitsmarketing: De nieuwe zingeving aan marketing’ van Kay Morel. Het beschrijft de veranderingen in de maatschappij: van de focus op hebzucht en welvaart naar zingeving, geluk en spiritualiteit. Dat lijkt zweverig maar is het niet. De onderliggende overtuiging is dat je als organisatie alleen betekenisvol kan zijn als de transformatie van gerichtheid op het zelf naar gerichtheid op de ander is volbracht. En waar kennen we die gedachte van? Precies! Allerlei netwerkgoeroes roepen al jaren ‘geven loont’. Eerst geven en dan ontvangen.

Identiteitsmarketing
En wat is dat dan, identiteitsmarketing? Het staat voor het bouwen van echte, pure organisaties. Die zich laten leiden door de vraag wat zij willen betekenen voor hun klanten en daar hun hele organisatiestrategie, denken en handelen op afstemmen. Omdat ze dat zelf willen. De volgende zes vragen zijn richtinggevend voor de identiteit:
1. Waar geloven wij in? (ideologie)
2. hoe kijken wij naar de wereld? (visie)
3. wat willen wij betekenen voor onze klanten? (missie en merkbelofte)
4. waarin zijn wij het allerbeste? (unieke kracht)
5. hoe willen wij werken? (kernwaarden)
6. wanneer lossen wij onze merkbelofte in? (ambities).

Authenticiteit
Dat is waar ook identiteitsmarketing eigenlijk over gaat: authentiek zijn. Hier ligt de kans voor de kleine ondernemer en de zzp’er. Dit zijn bij uitstek de mensen die hebben gekozen voor hun eigen kracht en authenticiteit. En dat is waar de grote verandering in onze maatschappij ook begint: want deze groep van mensen heeft momenteel de meeste kramp: hoe onderscheid ik me van de anderen die hetzelfde doen als ik (waarin ben ik uniek)? Op welke manier komen mijn kwaliteiten het beste tot zijn recht? Waar leg ik de focus? De hierboven genoemde zes vragen kunnen met name de zzp’er verder helpen zich te onderscheiden en hun betekenis helder en duidelijk te formuleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten