Passie, missie en ondernemerschap
Tegenwoordig moet alles met ‘passie’. Ook je onderneming moet voortkomen uit je ‘passie’. Passie en missie worden vaak op één hoop gegooid. Daarin schuilt een misverstand en een gevaar.
Betekenis
De letterlijke betekenis van passie is ‘hartstocht’, ‘een grote liefde ergens voor hebben’. De letterlijke betekenis van missie is ‘opdracht’. Dat geeft al aan dat dit twee heel verschillende woorden zijn.
Visie en missie
Als bedrijf moet je een visie en een missie hebben. Ook twee begrippen zijn te onderscheiden. Je kunt het als volgt vertalen: Je visie is dat waar je voor staat, waar je in gelooft. Je missie is dat waar je voor gaat, dat wat je belooft aan je klant.
Levensmissie
In een blog van een tijd geleden heb ik eens een boek besproken van Marinus Knoope: De Creatiespiraal. Hij gebruikt de metafoor van de appelboom om het begrip levensmissie te verhelderen. Iedere appelboom heeft het in zich om appels te maken. Een appelboom kan dat goed, wanneer de uiterlijke omstandigheden ook een beetje meewerken. Wanneer je een appelboom vraagt om peren te maken, dan wordt dat niks. Dat kan een appelboom helemaal niet. Zo zit dat ook met onze levensmissie. Wanneer wij, door conditionering en opleiding, van ons pad zijn afgedwaald dan wringt dat. Op enig moment komt toch die behoefte om die missie weer terug te vinden.
Levensmissie en bedrijfsmissie
Niet iedere levensmissie kan en moet eindigen in een bedrijf. Moeder Theresa had een uitgesproken missie, maar zij had geen bedrijf. Toch haalde ze wel haar inkomen, haar levensonderhoud uit haar missie. Zo kun je vanuit je levensmissie prima een missie voor je bedrijf formuleren. Het is een vertaalslag.
Hoe zit dat dan met passie?
Waar komt passie dan om de hoek kijken? Passie helpt om het moeilijke vak van ondernemer te leren. Wanneer je een passie hebt voor dat wat je doet, dan maakt dat het werken een stuk gemakkelijker. Passie gaat over vervulling van een behoefte. Dat is vaak een hobby. Het grote misverstand zit ‘m in het omkeren: dat je van je passie je bedrijf moet maken. Dat lukt soms wel maar vaak ook helemaal niet. Het hangt er maar helemaal vanaf wat je levensmissie is. Een passie kan wel bijdragen aan het vervullen van je levensmissie.
Mijn passie
Mijn passie is mijn paard en lange afstanden rijden met hem in wedstrijdverband. Het heeft mij veel gebracht in persoonlijke ontwikkeling: volharding, omgaan met tegenslagen en teleurstellingen, toewijding en steeds blijven leren. Dat helpt mij weer in mijn ondernemerschap. Maar ik verdien er niets mee, het kost geld.
Mijn missie
Ik zie het als mijn missie om vrouwelijke zelfstandigen te leren hoe zij verbinding kunnen maken tussen hun product/dienst en hun potentiële klant. Ook wel marketing genoemd. Om als zelfstandige een goed inkomen te kunnen verdienen, hun eigen levensmissie te leven en zich in al hun kwaliteiten te kunnen ontwikkelen. Die levensmissie heb ik uitgewerkt in een verdienmodel. Zodat ik mijn inkomen er mee kan verdienen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten